Șomajul tehnic pe perioada stării de urgență. Beneficiari și procedura de atribuire

Universuljuridic.ro PREMIUM
Aici găsiți informaţiile necesare desfăşurării activităţii dvs. profesionale.
Universuljuridic.ro PREMIUM pune la dispoziția profesioniștilor lumii juridice un prețios instrument de pregătire profesională. Oferim un volum vast de conținut: articole, editoriale, opinii, jurisprudență și legislație comentată, acoperind toate domeniile și materiile de drept. Clar, concis, abordăm eficient problematicile actuale, răspunzând scenariilor de activitate din lumea reală, în care practicienii activează.
Testează ACUM beneficiile Universuljuridic.ro PREMIUM prin intermediul abonamentului GRATUIT pentru 7 zile!
În contextul situației generate de pandemia Covid-19, care a determinat și instituirea stării de urgență pe teritoriul României, o soluție legală pentru angajatori o reprezintă „intrarea” în șomaj tehnic în scopul evitării pierderii unor potențiale pierderi economice ce ar fi suferite prin menținerea raporturilor de muncă a salariaților (a se vedea și Păstrați-vă salariații, veți avea din nou nevoie de ei! 10 soluții legale, avocat dreptul muncii Marius Cătălin Preduț).
Astfel, dispozițiile art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii oferă posibilitatea angajatorului ca în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, să suspende contractul individual de muncă al salariatului, fără încetarea raportului de muncă.
Inițiativa șomajului tehnic aparține exclusiv angajatorului, care trebuie să constate printr-o hotărâre motivele care au determinat reducerea activității, măsurile pe care le are în vedere pentru depășirea acestor dificultăți, precum și cuantumul indemnizației/lor de care trebuie să beneficieze salariatul/ții. În baza acestei hotărâri angajatorul poate emite decizia de suspendare a contractului individual de muncă, fie individual, fie colectiv.
Ca regulă, pe durata întreruperii sau reducerii temporare a activității pentru motive economice, tehnologice, structurale sau altele asemenea, salariații beneficiază de indemnizații plătite de angajator din fondul de salarii. Cuantumul acestei indemnizații nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
Cu toate acestea, prin O.U.G. nr. 30/18.03.2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, s-a stabilit că „pe perioada stării de urgență instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, pentru perioada suspendării temporare a contractului individual de muncă, din inițiativa angajatorului, potrivit art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, republicată, cu modificările și completările ulterioare, ca urmare a efectelor produse de coronavirusul SARS-CoV-2, indemnizațiile de care beneficiază salariații se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat și se suportă din bugetul asigurărilor pentru șomaj, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020”.
Prin urmare, pe perioada stării de urgență și în contextul suspendării temporare a contractului individual de muncă pentru șomaj tehnic ca urmare a efectelor produse de Covid-19, indemnizațiile de care beneficiază salariații se pot acoperi din bugetul asigurărilor pentru șomaj. Cuantumul acestei indemnizații pe care trebuie să o plătească angajatorul este tot de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat, dar va fi suportată de stat până la 75% din câștigul salarial mediu brut stabilit pe anul 2020.
Câștigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 este de 5.429 lei (art. 15 din Legea nr. 6/2020), iar 75% din 5.429 lei reprezintă 4.071,75 lei.
Așadar, cuantumul maxim al indemnizațiilor acoperite din bugetul asigurărilor pentru șomaj este de 4.071,75 lei.
În cazul în care salariul angajatului în cauză este mai mare decât câștigul salarial mediu brut, diferența dintre indemnizația acoperită de stat (75% din câștigul salarial mediu brut stabilit pe anul 2020) și cea cuvenită potrivit Codului muncii (75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat) va fi suportată de către angajator[1].
Însă, luând în considerare problemele economice prin care poate trece un angajator în contextul pandemiei de Covid-19, acesta din urmă și salariatul pot stabili de comun acord încheierea unui act adițional la contractul individual de muncă care să prevadă plafonarea indemnizației pentru șomaj tehnic la 75% din câștigul salarial mediu brut.
Angajatorii beneficiari ai indemnizației suportate din bugetul asigurărilor pentru șomaj
Nu orice angajator beneficiază de acest ajutor acordat de stat în vederea acoperirii indemnizațiilor salariaților a căror contracte au fost suspendate pentru șomaj tehnic, ci doar următoarele două categorii de angajatori:
a) angajatori a căror activitate a fost întreruptă total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente potrivit legii pe perioada stării de urgență decretate (de pildă, restaurante, hoteluri, cafenele, cabinete de medicină dentară) și care dețin certificatul de situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri.
Angajatorii din această categorie vor putea recupera indemnizațiile pentru toți salariații față de care s-a dispus suspendarea contractului individual de muncă în temeiul art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.
Deși legiuitorul face referire la metodologia privind acordarea de certificate de situație de urgență (CSU) de către Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri, o astfel de metodologie nu a fost încă adoptată la momentul publicării prezentului articol.
Totuși, prin raportare la dispozițiile art. 12 din Anexa nr. 1 la Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgență pe teritoriul României, știm doar că aceste certificate de situație de urgență (CSU) se eliberează de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri la cererea operatorilor economici a căror activitate este afectată în contextul Covid-19 în baza unor documente justificative.
Probabil, în zilele următoare, va fi publicat în Monitorul Oficial un act normativ care să reglementeze condițiile de obținere a acestor certificate, având în vedere că O.U.G. nr. 30/2020 stabilește că deținerea CSU reprezintă o condiție a acordării indemnizației pentru angajatorii a căror activitate a fost întreruptă total sau parțial în baza deciziilor emise de autoritățile publice competente.
b) angajatorii a căror activitate a fost redusă ca urmare a efectelor epidemiei Covid-19 și nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaților lor. Acești angajatori trebuie să înregistreze o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.
Angajatorii din această categorie vor recupera indemnizațiile plătite doar pentru cel mult 75% dintre angajații care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare O.U.G. nr. 30/2020, respectiv data de 21.03.2020.
Spre deosebire de angajatorii menționați la lit. a), acești angajatori nu trebuie să dețină certificat de situație de urgență, ci vor declara pe proprie răspundere faptul înregistrează o diminuare a încasărilor cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020.
De asemenea, comparativ cu angajatorii de la lit. a), care vor putea recupera indemnizațiile pentru toți salariații încadrați, angajatorii menționați la lit. b) vor putea recupera indemnizațiile plătite doar pentru cel mult 75% dintre salariați.
Procedura de acordare a indemnizației
În vederea acordării sumelor necesare plății indemnizației corespunzătoare, angajatorii depun, prin poșta electronică, la agențiile pentru ocuparea forței de muncă județene, precum și a municipiului București, în raza cărora își au sediul social, o cerere semnată și datată de reprezentantul legal, întocmită conform următoarelor modele oficiale stabilite prin O.U.G. nr. 30/2020:
1) modelul pentru angajatorii menționați la lit. a)
Angajator ………………………………………………………………….
Adresă sediu social ……………………………………………………..
CUI …………………………………………………………………………
Cont bancar nr. …………………………………………………………..
Telefon ……………………………………………………………………..
E-mail ………………………………………………………………………
Către Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă Județeană …………………../Municipiului București
Subsemnatul, ………………………………, în calitate de administrator/reprezentant legal al ………………………, cu sediul social în localitatea ………………………, str. …………………… nr. ……., județul …………../municipiul ………………, sectorul …., vă solicit decontarea contravalorii indemnizației pentru întreruperea temporară a activității pentru un număr de ………………. persoane, în sumă totală de ………………….. lei.
Anexez următoarele documente:
- certificatul de situație de urgență eliberat de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri;
- lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizație.
Data …………………….
Numele și prenumele
Administrator/Reprezentant legal
2) modelul pentru angajatorii menționați la lit. b)
Angajator ………………………………………………………………….
Adresă sediu social ……………………………………………………..
CUI …………………………………………………………………………
Cont bancar nr. …………………………………………………………..
Telefon …………………………………………………………………….
E-mail ………………………………………………………………………
Către Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă Județeană …………………../Municipiului București
Subsemnatul, ………………………………, în calitate de administrator/reprezentant legal al ………………………, cu sediul social în localitatea ………………………, str. …………………… nr. ……., județul …………../municipiul ………………, sectorul …., vă solicit decontarea contravalorii indemnizației pentru întreruperea temporară a activității pentru un număr de ………………. persoane, în sumă totală de …………………….. lei.
Anexez următoarele documente:
- declarație pe propria răspundere depusă de solicitant din care să reiasă că acesta înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații;
- lista persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizație.
Data ………………..
Numele și prenumele
Administrator/Reprezentant legal
Astfel, pentru angajatorii menționați la lit. b), plata indemnizației se va realiza în baza unei declarații pe proprie răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declarației pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% față de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020 și că nu are capacitate financiară pentru a plăti toți salariații.
Modelul declarației pe propria răspundere urmează a se stabili prin ordin comun al ministrului muncii și protecției sociale și al ministrului fondurilor europene.
În plus, cererea (deci atât pentru angajatorii indicați la lit. a, cât și pentru angajatorii menționați la lit. b), trebuie să fie însoțită și de o listă a persoanelor care urmează să beneficieze de indemnizație, după următorul model:
Nr. Crt. | Nume și prenume | CNP | Gen | Vârstă | Nivel educație (ISCED) | Reședința (urban/
rural) |
Județ | Salariul de bază brut corespunzător locului de muncă ocupat | Cuantum indemniza-ție |
1. | |||||||||
2. | |||||||||
… |
Numele și prenumele
Administrator/Reprezentant legal
Data
Indemnizațiile corespunzătoare vor fi achitate salariaților de către angajator, urmând ca acesta să le recupereze ulterior. Decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizație se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor de către angajator, respectiv a cererii tip de rambursare și a listei persoanelor care urmează să beneficieze de aceasta indemnizație.
Indemnizația corespunzătoare plătită de angajator este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii, cu excepția contribuției asigurătorii pentru muncă.
Calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj.
Termenul de plată și declarare a acestor obligații fiscale este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de șomaj.
Nu în ultimul rând, amintim că pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariații se vor afla la dispoziția angajatorului, acesta având posibilitatea să dispună reînceperea activității odată ce există această posibilitate.
Dacă măsura suspendării contractului individual de muncă pentru șomaj tehnic va depăși 30 de zile lucrătoare, angajatorul are posibilitatea, după consultarea prealabilă a sindicatului sau a reprezentanților salariaților, să reducă programul de lucru de la 5 la 4 zile pe săptămână cu reducerea corespunzătoare a salariului până la remedierea situației care a cauzat reducerea programului, caz în care nu mai beneficiază de ajutorul acordat de stat stabilit de art. XI din O.U.G. nr. 30/2020.
***
Despre MCP Cabinet avocați – fondat de avocat Marius-Cătălin Preduț în anul 2008, este specializat în domeniul relațiilor de muncă și a celor comerciale.
[1] Buga Andrei, Manolache Anca Ștefania, Siguranța angajatorilor și salariaților în vremea pandemiei, 23.03.2020, www.juridice.ro.
Jurisprudență
- Determinarea competenței teritoriale în conflictele individuale de muncă inițiate de subunități fără personalitate juridică. Efectele capacității procesuale și aplicarea normelor speciale
- Excepția de neconstituționalitate fără impact asupra cauzei soluționate definitiv. Retragerea recursului în temeiul principiului disponibilității
- Incidența nulității ca sancțiune procesuală pentru exercitarea recursului în absența motivării legale și a timbrajului corespunzător
- Lipsa competenței instanței supreme în soluționarea contestațiilor vizând hotărârile privind constituirea birourilor electorale locale. Delimitarea atribuțiilor între instanțele de contencios și autoritățile electorale
- Lipsa incidenței cauzei de nepedepsire și neîndeplinirea condițiilor legale privind dezincriminarea în materia evaziunii fiscale. Limitele recursului în casație
- Lipsa exercitării căii procesuale corespunzătoare privind incompatibilitatea judecătorului și inadmisibilitatea controlului pe calea recursului în privința temeiniciei cheltuielilor de judecată
PARTENERI INSTITUȚIONALI
Revista de seară
- Cele mai importante știri ale zilei văzute de Claudiu Pamuc
- Doliu la Vatican
- Încă o „curbă de sacrificiu” pentru România
- Minunile Bucureștilor
- Becali se desparte de AUR
- Vin americanii
Opinii

Suveranitatea națională și puterea de stat. Este necesară o lege a suve… (citește)
Actualitate legislativă
- Rubrică realizată de Redacția ProLege
- MIPE. Proiect: H.G. pentru modificarea Anexei la H.G. anexei la Hotărârea Guvernului nr. 1235/2022 privind aprobarea distribuției bugetului aferent reformelor și investițiilor finanțate prin PNRR al României pentru fiecare coordonator de reformă și/sau investiții
- MMFTSS. Proiect: Ordin pentru modificarea Ordinului nr. 2.073/1.623/2014 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a prevederilor Legii nr. 125/2014 privind scutirea de la plată a unor debite provenite din pensii și a Procedurii de efectuare a restituirilor
- Neconstituționalitate – D.C.C. nr. 87/2025 (M. Of. nr. 342/17.04.2025): Legea pentru modificarea Codului civil
- Ministerul Culturii. Proiect: Ordin pentru aprobarea Normelor metodologice privind atestarea persoanelor fizice în domeniul protejării monumentelor istorice
- Guvernul României. O.U.G. pentru modificarea unor acte normative din domeniul pensiilor private și alte acte normative adoptate în ședința din 16 aprilie
Jurisprudență CEDO
- Hotărârea CEDO din 1 martie 2022 în Cauza S. împotriva României (Cererea nr. 23.126/16)
- Efectuarea percheziţiei domiciliare în viziunea jurisprudenţei Curţii Europene a Drepturilor Omului
- CSM. Cauze CEDO 2018-2022
- Hotărârea CEDO din 25 ianuarie 2022 în cauza D. împotriva României (Cererea nr. 54.780/15)
- Standardul european de avut în vedere în cauzele privind stabilirea drepturilor parentale ale persoanelor cu afecțiuni psihice
Conferințe
- Universul Juridic
- UNBR. Conferința „Aspecte practice generate de aplicarea codurilor fundamentale”
- [UPDATE: Cum a fost] Invitație la Conferința anuală de Achiziții publice a Facultății de Drept din cadrul Universității din București
- [UPDATE: Cum a fost] Conferința anuală a Profesiilor Juridice – avocați-notari
- [UPDATE: Cum a fost] Cea de-a treia ediție a Conferinței Naționale de Contencios Administrativ
- Achiziții publice
- Arbitraj şi Mediere
- Drept Administrativ şi Constituţional
- Drept Civil şi Procesual Civil
- Executare silită
- Dreptul Familiei
- Drept Financiar, Fiscal şi Bancar
- Drept Internaţional
- Drept Penal şi Procesual Penal
- Proprietate Intelectuală
- Dreptul Muncii şi Dialogului Social
- Societăţi, Afaceri şi Insolvenţă
Rămâi la curent cu noutățile juridice
Despre autor:

Marius-Cătălin Preduț
Este licențiat al Facultății de Drept din cadrul Universității București. Pregătirea profesională a continuat-o la Academia de Poliție A. I. Cuza din București prin absolvirea în 2007 a studiilor de Master în „Drept Privat și al afacerilor” și în anul 2010 a studiilor postuniversitare de „Drept civil şi procesual civil” la Universitatea București.- Prelungirea contractului individual de muncă după împlinirea condițiilor de pensionare. Cumulul pensiei cu salariul
- Invocarea de către salariat a excepției de neexecutare a obligațiilor stabilite prin contractul de muncă. Aplicabilitate și particularități necesare
- Dreptul la muncă trebuie apărat prin măsuri real proporționale și nediscriminatorii între operatorii economici
- Reorganizarea relațiilor de muncă în criză și după criză
- Păstrați-vă salariații, veți avea din nou nevoie de ei! 10 soluții legale
- Munca la domiciliu și telemunca. Aspecte practice și legale
- Activitatea agentului de muncă temporară. Raporturi juridice create. Salarizare. Concedierea salariatului temporar
- Încetarea de drept a contractului de muncă, sau a raportului de serviciu, de la data împlinirii condițiilor de pensionare. Situația femeilor salariat. Continuarea raporturilor de muncă
- Digitalizare și automatizare. Obligația angajatorilor de a asigura permanent condițiile tehnice şi organizatorice pentru elaborarea normelor de muncă de către salariați
- Regulamentul intern al angajatorilor. De la obligație legală la necesitate organizațională
Despre concurență sine ira et studio
- Seria Profesioniștii Legal Point
- Practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar
- Consiliul Concurenței. Concurs pentru ocuparea unei funcții contractuale de execuție vacante de consilier – 17 decembrie 2021
- Consiliul Concurenței. Recomandare privind elaborarea unei reglementări unitare privind domeniul deșeurilor medicale
- Consiliul Concurenței. Derularea unei investigaţii pe piața comercializării și execuției mijloacelor de semnalizare rutieră
- Consiliul Concurenței. Bilanțul activității – 2020
Ora Arbitrajului
- Seria Profesioniștii Legal Point
- „Cele două noi cursuri I.N.P.P.A. de specializare în arbitraj comercial deschid participanților oportunități nebănuite”
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 20 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 19 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Alexandru Stănescu, Partener SLV Legal
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 18 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – dr. Bazil Oglindă: Arbitrajul în timpul stării de urgență
- Emisiunea „Ora arbitrajului” 17 cu av. dr. Cosmin Vasile. Seria Profesioniștii Legal Point – Markus Burgstaller: The future of investment arbitration in post Achmea era
Legal Point
- Un proiect marca „Universul Juridic”
- Acces VIDEO: Lansarea REVISTEI LEGAL POINT nr 1-2/2023
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- [IN MEMORIAM] Poveste despre Copiii Pământului: Ovidiu Bojor
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
Agenda Juridică
- DEZBATERILE „Educație, lege, drept, dreptate”: Ediția 6 – Dreptul românesc și educația juridică în context actual
- [CUM A FOST] UNPIR București: Conferința Aniversară – 25 de ani de profesionalism și performanță
- [CUM A FOST] CONFERINȚA NAȚIONALĂ DE DREPT PENAL ȘI PROCEDURĂ PENALĂ. Ediția a II-a – Art. 53-187 Cod penal. Evoluții jurisprudențiale și doctrinare 2014-2025
- [CUM A FOST] HEXAGONUL FACULTĂȚILOR DE DREPT, ediția 2025
- [Clasament general] Hexagonul Facultăților de Drept – 2025
Gânduri (ne)juridice DIN LUMEA JURIDICA
- Vocația construcției (II)
- Despre prietenia sinceră
- La Universitatea Titu Maiorescu se face carte
- O lecție despre libertate
- O lecție de generozitate
Gânduri nejuridice
- Cine sunt (azi)? (II)
- Lipsiți de substanță
- Ce aveți, domnilor, cu „Școala de la Frankfurt”?
- Sexul prin perete
- Homo Cliens și Homo Iratus
Content parteneri
- [IN MEMORIAM] Omul care stă de vorbă cu veșnicia: Mihai Șora
- „Ucenicul îngerilor”. Interviu cu Andrei Pleșu, scriitor și eseist român, estetician și istoric al artei
- „Jobul meu: România”. Interviu cu Andrei Păunescu, muzician, scriitor, jurnalist, cadru didactic
- „Drumul”. Interviu cu prof. univ. dr. Cristina Rotaru-Radu, judecător și directorul Institutului Național al Magistraturii
- „Dania lui Ursulescu”. Interviu cu Octavian Ursulescu, jurnalist și prezentator de televiziune
Coduri principale
Vezi totUltimele comentarii
- Ioan cabinet de avocat Bosa Ioan la Acţiune în constatarea nulităţii absolute a contractului de schimb, radierea înregistrărilor din cartea funciară, repunerea părţilor în situaţia anterioară şi obligarea pârâtelor la plata de daune materiale şi morale
- Antoanetanedelcu@yahoo.com la Acces VIDEO: Dezbaterea „Profilul magistratului de mâine. Proba interviului”, 26 Ianuarie 2024
- roxanacoltea.avocat@yahoo.com la Acces VIDEO: Conferința ”GDPR – Data Privacy Observer 2024”, 25 ianuarie 2024
- mateybogdan100@yahoo.com la Dreptate și nedreptate
- PETU PARASCHIV PERSOANA FIZICA AUTORIZATA la Aprobarea O.U.G. nr. 94/2022 pentru modificarea Codului administrativ (Legea nr. 275/2023)