Neconstituționalitate – (comunicat CCR): Art. 54 lit. h) teza finală din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcţionarilor publici
Decizia CCR | Actul normativ | Sumar |
D.C.C. pronunțată în ședința din 27 martie 2025 |
Sintagma „care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției publice” din cuprinsul prevederilor art. 54 lit. h) teza finală din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici |
Neconstituționalitate |
În ședința din 27 martie 2025, Curtea Constituțională s-a reunit, în cadrul controlului de constituționalitate a posteriori, pentru a dezbate excepția de neconstituționalitate a sintagmei „care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției publice” din cuprinsul prevederilor art. 54 lit. h) teza finală din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici.
Obiectul obiecției de neconstituționalitate
Art. 54 lit. h) teza finală din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici
„Articolul 54
Poate ocupa o funcție publică persoana care îndeplinește următoarele condiții:
h) nu a fost condamnată pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului sau contra autorității, de serviciu sau în legătură cu serviciul, care împiedică înfăptuirea justiției, de fals ori a unor fapte de corupție sau a unei infracțiuni săvârșite cu intenție, care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției publice, cu excepția situației în care a intervenit reabilitarea;”.
D.C.C. pronunțată în ședința din 27 martie 2025
În ședința din data de 27 martie 2025, Curtea Constituțională a admis, cu unanimitate de voturi, excepția de neconstituționalitate și a constatat că sintagma „care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției publice” din cuprinsul prevederilor art. 54 lit. h) teza finală din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici este neconstituțională.
În esență, Curtea a apreciat că sunt nesocotite dispozițiile art. 1 alin. (5) din Legea fundamentală, întrucât, potrivit art. 54 lit. h) din Legea nr. 188/1999, poate ocupa o funcție publică persoana care îndeplinește, inter alia și condiția de a nu fi fost condamnată pentru săvârșirea unei infracțiuni contra umanității, contra statului sau contra autorității, infracțiuni de corupție și de serviciu, infracțiuni care împiedică înfăptuirea justiției, infracțiuni de fals. Enumerarea continuă cu infracțiuni săvârșite cu intenție „care ar face-o incompatibilă cu exercitarea funcției publice”, sintagmă care lasă loc arbitrariului în aprecierea autorității angajatoare. Sintagma citată permite ca pentru orice altă infracțiune săvârșite cu intenție să se refuze accesul în corpul funcționarilor publici, să se dispună suspendarea sau chiar încetarea raportului de serviciu, pe motiv că ar face persoana în cauză incompatibilă cu exercitarea funcției publice, ceea ce poate genera abuzuri și arbitrariu, având în vedere că, în textul criticat, deja sunt enumerate o serie de infracțiuni care în mod evident și obiectiv sunt de natură să facă persoana incompatibilă cu exercitarea unei funcții publice. Adăugarea unei formule ambigue, care lărgește în mod indefinit spectrul acestor infracțiuni, prin conferirea posibilității autorității angajatoare de a aprecia în mod discreționar este contrar principiului constituțional al legalității, care impune redactarea actelor normative cu claritate, precizie și previzibilitate.
De asemenea, Curtea Constituțională a amânat:
pentru data de 2 aprilie 2025
– Obiecția de neconstituționalitate a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 81/2024 pentru înființarea Autorității Naționale de Reglementare în Domeniul Minier, Petrolier și al Stocării Geologice a Dioxidului de Carbon, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul resurselor minerale, petrolului și stocării geologice a dioxidului de carbon, obiecție formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție;
– Contestația împotriva Deciziei Biroului Electoral Central nr. 8D/04.03.2025;
pentru data de 8 aprilie 2025
– Obiecția de neconstituționalitate a Legii privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 107/2024 pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare în domeniul gestionării creanțelor bugetare și a deficitului bugetar pentru bugetul general consolidat al României în anul 2024, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative, obiecție formulată Președintele României;
– Obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea art. 24 alin. (3) din Legea fondului funciar nr. 18/1991, obiecție formulată de Președintele României;
– Obiecția de neconstituționalitate a art. II al Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 51/1995 privind organizarea și exercitarea profesiei de avocat, precum și pentru modificarea art. 451 din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedură civilă, obiecție formulată de Înalta Curte de Casație și Justiție;
– Obiecția de neconstituționalitate a Legii privind transmiterea bunurilor imobile –teren cu construcțiile aferente din domeniul public al statului și din administrarea Universității de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara în domeniul privat al statului și succesiv în proprietatea Universității de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara, județul Timiș și transmiterea unui bun imobil – teren din domeniul privat al statului în proprietatea Universității de Științele Vieții „Regele Mihai I” din Timișoara, obiecție formulată de Președintele României;
– Obiecția de neconstituționalitate a Legii pentru modificarea și completarea Legii nr. 188/2000 privind executorii judecătorești, obiecție formulată de Președintele României.