Info fiscal – Decembrie 2024

9 ian. 2025
Vizualizari: 2189

COD FISCAL

M. Of. nr. 1222/5 decembrie 2024

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri

Comentarii

Prin această lege se modifică prevederi din Codul fiscal, sistemul RO e-Factura, e-TVA.

1. Codul fiscal cu privire la: impozitul pe profit, impozitul pe venit (transferul proprietăților imobiliare, venituri din cedarea folosinței bunurilor, venituri din alte surse, venituri din pensii din străinătate), TVA (facturi simplificate, autofactura), accize (garanții, destinatar înregistrat, operatori cu risc fiscal ridicat).

2. RO e-Factura (O.U.G. nr. 120/2021) cu privire la: achizițiile publice, domeniu de aplicare, facturi emise în sistem B2C.

3. RO e-TVA referitor la: Notificarea de conformare RO e-TVA, sancțiuni.

4. RO e-Transport – Exceptări.

Informații suplimentare au fost transmise prin Tax focus nr. 38 din 8 decembrie 2024.

M. Of. nr. 1236/9 decembrie 2024

Legea nr. 309/2024 pentru modificarea art. 224 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, precum și pentru modificarea art. 154 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal 

Comentarii

Se modifică art. 154 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal cu privire la exceptarea de la plata CASS și a absolvenților facultăților de medicină, stomatologie, farmacie, dar nu mai mult de 6 luni de la absolvirea facultății. Exceptarea de la plata CASS se aplică inclusiv în cazul tinerilor de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, elevi, ucenici sau studenți, respectiv în cazul studenților-doctoranzi, înmatriculați într-o instituție de învățământ liceal/școală profesională sau instituție de învățământ superior, după caz, acreditată, din altă țară.

M. Of. nr. 1270/17 decembrie 2024

Legea nr. 313/2024 privind aprobarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 78/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, precum și pentru reglementarea unor măsuri fiscal-bugetare.

Comentarii

Se modifică prin această lege, printre alte acte normative, O.U.G. nr. 78/2024 și Legea nr. 204/2024.

1. Referitor la O.U.G. nr. 78/2024, modificările vizează exigibilitatea taxei în cazul ambalajelor SGR nereturnate la sfârșitul anului calendaristic și intervine la data împlinirii termenului legal pentru depunerea situațiilor financiare anuale ale administratorului SGR. (art. 3151 alin. (4) C. fisc.).

Pachet: Codul administrativ comentat. Explicatii, jurisprudenta, doctrina. Volumul I si Volumul II

2. Cu privire la Legea nr. 204/2024:

– Se restituie TVA în cazul operațiunilor prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) – b1) C. fisc. (servicii de construire, reabilitare, modernizare unități spitalicești prestate de unități nonprofit și societăți deținute integral de entități nonprofit, livrări de echipamente medicale, dispozitive, materiale consumabile de uz sanitare ș.a.m.d.) efectuate anterior datei de 30 iunie 2024 (data intrării în vigoare a Legii nr. 204/2024) de către entități nonprofit înscrise în Registrul public.

– Sunt eligibile pentru restituire: achizițiile de servicii și/sau de bunuri prevăzute la art. 294 alin. (5) lit. a) și a1) C. fisc. dacă:

(i) sunt aferente unor lucrări în curs de execuție de natura investițiilor la unități spitalicești la data de 30 iunie 2024. Restituirea TVA este permisă numai pentru achizițiile a căror exigibilitate a intervenit într-un termen de cel mult 5 ani înainte de data de 30 iunie 2024.

(ii) sunt aferente unor lucrări a căror recepție la terminarea lucrărilor a avut loc cu cel mult 2 ani înainte de data de 30 iunie 2024. Restituirea TVA este permisă numai pentru achizițiile a căror exigibilitate a intervenit într-un termen de cel mult 3 ani înainte de data recepției la terminarea lucrărilor.

M. Of. nr. 1308/23 decembrie 2024

Legea nr. 317/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru modificarea art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Comentarii

Se elimină obligația emiterii facturii fiscale pentru livrările de bunuri și prestările de servicii către populație efectuate prin echipamente nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcționează exclusiv pe bază de plăți cu cardul.

M. Of. nr. 1332/31 decembrie 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 6.830/2024 privind stabilirea persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale potrivit art. 462 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Comentarii

Persoanele juridice române sau străine care, individual ori într-o formă de asociere, livrează bunuri sau prestează servicii pe teritoriul României sunt cele care desfășoară activități, principale sau secundare, în sectoarele petrol și gaze naturale corespunzătoare următoarelor coduri CAEN:

– 0610 — „Extracția petrolului brut”.

– 0620 — „Extracția gazelor naturale”.

– 0910 — „Activități de servicii anexe extracției petrolului brut și gazelor naturale”.

– 1920 — „Fabricarea produselor obținute prin rafinarea petrolului”.

– 3522 — „Distribuția combustibililor gazoși, prin conducte”.

– 3523 — „Comercializarea combustibililor gazoși, prin conducte”.

– 4671 — „Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși și al produselor derivate”.

– 4681 — „Comerț cu ridicata al combustibililor solizi, lichizi și gazoși și al produselor derivate”.

– 4730 — „Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate”, respectiv „Comerț cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule”.

– 4950 — „Transporturi prin conducte”.

Aceste prevederi intră în vigoare la 1 ianuarie 2025, dată la care se abrogă Ordinul ministrului finanțelor nr. 5.433/2023 privind stabilirea persoanelor juridice care desfășoară activități în sectoarele petrol și gaze naturale potrivit art. 183 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal.

M. Of. nr. 1334/31 decembrie 2024

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 156/2024 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice pentru fundamentarea bugetului general consolidat pe anul 2025, pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru prorogarea unor termene

Comentarii

Se modifică, prin această ordonanță de urgență, prevederi din Codul fiscal cu privire la: impozitul pe profit, impozitul pe venit, impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, contribuții sociale obligatorii, impozitul pe construcții.

Informații suplimentare au fost transmise prin Tax focus nr. 1 din 3 ianuarie 2025.

PROCEDURĂ FISCALĂ

M. Of. nr. 1220/4 decembrie 2024

Decizia ÎCCJ nr. 57 din 21 octombrie 2024 (Completul pentru dezlegarea unor chestiuni de drept)

Comentarii

Prin această Decizie, ÎCCJ stabilește că: „În interpretarea prevederilor art. 266 alin. (41) din Legea nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, coroborate cu prevederile art. 23 alin. (3) și (4) din Codul de procedură fiscală, în ipoteza specială a incidenței prevederilor art. 181 din Legea nr. 85/2014 privind procedurile de prevenire a insolvenței și de insolvență, forma în vigoare anterior modificării survenite prin Legea nr. 216/2022, în cazul anulării obligațiilor fiscale datorate de debitorul persoană fizică în desfășurarea activității în mod independent, ca urmare a radierii debitorului din registrul în care a fost înregistrat, incidența art. 181 din Legea nr. 85/2014 împiedică preluarea obligațiilor de către persoana fizică”.

M. Of. nr. 1221/4 decembrie 2024

Ordonanță de urgență pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 202/2008 privind punerea în aplicare a sancțiunilor internaționale

M. Of. nr. 1265/16 decembrie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 6.942/2024 pentru aprobarea Procedurii privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile și a unor formulare utilizate în aplicarea procedurii, precum și pentru modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 63/2017 privind aprobarea modelelor unor formulare utilizate în domeniul colectării creanțelor fiscale, precum și pentru modificarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 3.454/2016 pentru aprobarea Procedurii de executare silită în cazul debitorilor care au de încasat sume certe, lichide și exigibile de la autorități sau instituții publice.

Comentarii

Procedura, prevăzută de acest ordin cuprinde dispoziții cu privire la:

– bunurile imobile care pot face obiectul cererii de dare în plată,

– valoarea de stingere a creanțelor fiscale prin darea în plată,

– informațiile care vor fi menționate în cererea privind darea în plată, precum și stabilirea documentelor care însoțesc cererea de dare în plată,

– componența și atribuțiile comisiei de dare în plată, precum și procedura de soluționare a cererilor de dare în plată,

– componența și atribuțiile secretariatului tehnic,

– competența privind monitorizarea emiterii hotărârilor de Guvern privind darea în administrare a bunurilor ce fac obiectul dării în plată.

– abordarea pe care o adoptă organul fiscal în situația în care instituția publică solicitantă refuză expres semnarea procesului verbal de predare – primire în custodie a bunurilor imobile intrate în proprietatea publică a statului și modul de soluționare a acestei situații.

Modelele de formulare care vor fi utilizate în procedura de dare în plată sunt:

1. Cerere privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile.

2. Acord privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile.

3. Certificat de atestare fiscală.

4. Certificat de atestare fiscală pentru contribuabilii care au înființate sedii secundare înregistrate fiscal, potrivit legii.

5. Cerere privind preluarea în administrare a bunurilor imobile ce fac obiectul procedurii de dare în plată.

6. Referat privind stingerea creanțelor fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile.

7. Decizie privind aprobarea cererii privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile.

8. Decizie privind respingerea cererii privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile.

9. Decizie privind modificarea deciziei privind aprobarea cererii privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile.

10. Decizie prin care se ia act de retragerea cererii debitorului privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile.

11. Decizie privind revocarea, în tot sau în parte, a deciziei privind aprobarea cererii privind stingerea unor creanțe fiscale prin trecerea în proprietatea publică a statului a unor bunuri imobile, după caz.

De asemenea, se modifică și OPANAF nr. 63/2017.

Se introduc două formulare care vor fi utilizate în procedura de dare în plată, respectiv:

– Proces-verbal privind modificarea procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile.

– Proces-verbal privind desființarea procesului-verbal pentru trecerea în proprietatea publică a statului a bunurilor imobile.

M. Of. nr. 1295/20 decembrie 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 6.649/2024 pentru modificarea și completarea Procedurii de îndrumare și asistență a contribuabililor/plătitorilor, acordate de către Agenția Națională de Administrare Fiscală, și de coordonare metodologică a activității de aplicare unitară a legislației fiscale și procedural fiscale desfășurate de structurile de asistență contribuabili, precum și în domeniul tehnologiei informației, aprobată prin Ordinul ministrului finanțelor nr. 1.233/2021

Comentarii

Procedura aprobată prin OMF nr. 1.233/2021 se modifică, în principal, cu privire la situațiile în care nu se aplică Procedura. Astfel, aceasta nu se aplică pentru solicitările transmise de către organismele profesionale reglementate care îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:

– vizează clarificări privind modul de aplicare a legislației fiscale, primare sau secundare, pentru care MF sau ANAF, după caz, are atribuții de reglementare, potrivit legii;

– sunt fie specifice organismului profesional solicitant sau membrilor organismului profesional respectiv, conform drepturilor și competențelor prevăzute în legea sa de organizare și funcționare;

– vizează o problemă general valabilă de aplicare și nu conține situații punctuale și elemente de identificare ale unor contribuabili/plătitori.

– să conțină o prezentare generală a problematicii, argumente de fapt și de drept, precum și propriile concluzii;

– conține o propunere a organismului profesional, argumentată corespunzător, cu privire la cea mai caracterizată variantă/ soluție de aplicare dintre cele identificate sau, după caz, o propunere motivată de completare/modificare a textelor legale vizate.

În situația de mai sus, organismul profesional transmite solicitarea la MF sau ANAF aparat central, după caz, în funcție de problematica pentru care se solicită opinia, iar răspunsul este publicat pe site-ul organismului profesional, în termen de 30 de zile de la primirea răspunsului de la MF/ANAF, cu anonimizarea datelor cu caracter personal ale persoanelor care semnează.

M. Of. nr. 1325/30 decembrie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 7.032/2024 privind modificarea și completarea Ordinului președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală nr. 2.012/2016 pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum și a modelului și conținutului unor formulare

Comentarii

Ordinul modifică OPANAF nr. 2.012/2016 referitor, în principal, la următoarele aspecte:

1. Aprobarea unor noi formulare fiscale:

– Invitație privind exercitarea dreptului de a fi ascultat, în cazul neprezentării la primul termen stabilit de organul fiscal în vederea audierii.

– Înștiințare privind sistarea procedurii de înregistrare, din oficiu, în scopuri de TVA.

2. Modificarea titulaturii conducătorilor organelor fiscale teritoriale, având în vedere redenumirea serviciului fiscal municipal, a serviciului fiscal orășenesc și a biroului fiscal comunal, ca unități fiscale, în urma reorganizării ANAF.

3. Stabilirea în sarcina compartimentului de specialitate a obligației ca, după anularea înregistrării în scopuri de TVA a persoanei impozabile membră a unui grup fiscal de TVA, să aplice prevederilor OPANAF nr.3006/2016 în scopul scoaterii din grupul fiscal unic de TVA a persoanelor impozabile cărora li se anulează înregistrarea.

4. Emiterea deciziei privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA se face doar pe baza actelor administrativ-fiscale emise de organul fiscal de control rămase definitive prin neexercitarea căilor de atac prevăzute de lege sau prin hotărâre
judecătorească definitivă, în situația în care acestea au fost atacate în justiție.

5. Stabilirea fluxului aplicabil în vederea asigurării exercitării dreptului de a fi ascultat înainte de luarea deciziei privind înregistrarea în scopuri de TVA, cu excepția situației în care situația a fost identificată de organele de control fiscal.

6. Anularea înregistrării în scopuri de TVA pentru persoanele impozabile care se încadrează în prevederile art. 316 alin.(11) lit. d) C. fisc. (persoanele impozabile care nu au depus niciun decont de taxă pentru 6 luni consecutive, dacă utilizează luna calendaristică ca perioadă fiscală sau, pentru două trimestre calendaristice consecutive, dacă utilizează trimestrul calendaristic ca perioadă fiscală), chiar dacă pentru perioada respectivă există o decizie de impunere emisă de organul de inspecție fiscală sau o decizie de impunere, din oficiu, emisă de organul fiscal competent, rămasă.

7. Modificarea formularului de „Notificare privind înregistrarea, din oficiu, în scopuri de TVA”, în scopul eliminării obligației persoanei notificate de a se prezenta la sediul organului fiscal pentru a depune declarația de mențiuni, pentru înregistrarea în scopuri de TVA.

M. Of. nr. 1327/31 decembrie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 7.015/2024 pentru aprobarea modelului, conținutului, modalității de depunere și de gestionare a formularului 212 „Declarație unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice”

Comentarii

Prin acest ordin se înlocuiește formularul aprobat prin OPANAF nr. 6/2024 (Declarația 212), ca urmare a modificărilor aduse Codului fiscal prin:

– Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal bugetare pentru asigurarea sustenabilității financiare a României pe termen lung.

– O.U.G. nr. 115/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice, pentru consolidare fiscală, combaterea evaziunii fiscale, pentru modificarea și completarea unor acte normative.

– O.U.G. nr. 128/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 și măsuri specifice pentru digitalizare, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative.

Modificările aduse formularului au vizat, în principal, reglementările privind stabilirea și definitivarea obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice în anul 2024, precum și simplificarea obligațiilor declarative prin eliminarea obligației de stabilire și declarare a impozitului pe veniturile estimate și a contribuțiilor sociale datorate în cursul anului fiscal.

Informații suplimentare au fost transmise prin Tax focus nr. 2 din 3 ianuarie 2025.

LEGISLAȚIA MUNCII

M. Of. nr. 1210/2 decembrie 2024

Hotărârea Guvernului nr. 1505/2024 pentru aprobarea Aranjamentului administrativ, semnat la București la 4 iunie 2024, pentru aplicarea Acordului dintre România și Republica Albania în domeniul securității sociale, semnat la București la 27 februarie 2015

M. Of. nr. 1236/9 decembrie 2024

Legea nr. 309/2024 pentru modificarea art. 224 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 privind reforma în domeniul sănătății, precum și pentru modificarea art. 154 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Comentarii

Se modifică art. 224 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 95/2006 în sensul în care absolvenții facultăților de medicină, stomatologie, farmacie beneficiază de asigurare, fără plata CASS, dar nu mai mult de 6 luni de la absolvirea facultății. Aceleași prevederi se aplică inclusiv în cazul tinerilor de la 18 ani până la vârsta de 26 de ani, elevi, ucenici sau studenți, respectiv în cazul studenților-doctoranzi, înmatriculați într-o instituție de învățământ liceal/ școală profesională sau instituție de învățământ superior, după caz, acreditată, din altă țară.

M. Of. nr. 1245/11 decembrie 2024

Ordinul ministrului muncii și solidarității sociale și al președintelui Institutului Național de Statistică nr. 3.162/2.412/2024 privind modificarea și completarea Clasificării ocupațiilor din România — nivel de ocupație (șase caractere), aprobată prin Ordinul ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al președintelui Institutului Național de Statistică nr. 1.832/856/2011

M. Of. nr. 1257/13 decembrie 2024

Ordinul ministrului muncii și solidarității sociale și al președintelui Institutului Național de Statistică nr. 3.241/2.476/2024 pentru modificarea și completarea Ordinului ministrului muncii, familiei și protecției sociale și al președintelui Institutului Național de Statistică nr. 1.832/856/2011 privind aprobarea Clasificării ocupațiilor din România — nivel de ocupație (șase caractere)

M. Of. nr. 1280/18 decembrie 2024

Hotărârea Guvernului nr. 1635/2024 pentru aprobarea Aranjamentului administrativ, semnat la Ankara la 21 mai 2024, pentru aplicarea Acordului dintre România și Republica Turcia în domeniul securității sociale, semnat la Ankara la 6 iulie 1999

FONDURI SPECIALE

M. Of. nr. 1224/5 decembrie 2024

Ordinul ministrului sănătății nr. 5.770/2024 pentru aplicarea în trimestrul III 2024 a prevederilor art. 38 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2011 privind stabilirea unor contribuții pentru finanțarea unor cheltuieli în domeniul sănătății

Comentarii

Prin acest ordin, se aprobă lista aferentă trimestrului III 2024, conținând clasificarea medicamentelor de uz uman autorizate pentru punere pe piață în România și raportate de furnizorii de servicii medicale și de medicamente la casele de asigurări de sănătate și validate de acestea, suportate din Fondul național unic de asigurări sociale de sănătate și din bugetul Ministerului Sănătății, în medicamente de tip I și tip II, potrivit prevederilor art. 3^8 din O.U.G. nr. 77/2011.

Potrivit prevederilor art. 3^8 din O.U.G. nr. 77/2011, în vederea calculării contribuției trimestriale, medicamentele se clasifică în medicamente:

– de tip I (medicamentul autorizat în conformitate cu art. 704, 706 și 710 din Legea nr. 95/2006, precum și un medicament pentru care s-a acordat o autorizație de tip pediatric PUMA, pentru care, în ultima lună din fiecare trimestru, nu există cel puțin un medicament generic sau biosimilar care să îndeplinească condițiile de comercializare pe teritoriul României),

– tip II (medicamentul definit conform art. 708 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 95/2006. În scopul aplicării prezentei ordonanțe de urgență, medicamentele autorizate potrivit prevederilor art. 708 alin. (3), art. 709 și 710 – cu indicație de substituție, art. 711, 715 și 718 din Legea nr. 95/2006, precum și oricare alte medicamente care nu se încadrează în definiția prevăzută la lit. a) sunt considerate medicamente de tip II).

M. Of. nr. 1301/21 decembrie 2024

Norma ASF nr. 27/2024 privind cotele contribuțiilor datorate de asigurători Fondului de garantare a asiguraților

M. Of. nr. 1306/23 decembrie 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 6.652/2024 privind aprobarea Procedurii de restituire a diferenței achitate anticipat din taxa anuală de către organizatorii de jocuri de noroc care renunță la licența de organizator sau încetează să mai exploateze anumite activități de jocuri de noroc sau mijloace de joc, ca urmare a faptului că nu mai îndeplinesc condițiile legale

Comentarii

Ordinul aprobă :

1. Procedura de restituire a diferenței achitate anticipat din taxa anuală de către organizatorii de jocuri de noroc care renunță la licența de organizator sau încetează să mai exploateze anumite activități de jocuri de noroc sau mijloace de joc, ca urmare a faptului că nu mai îndeplinesc condițiile legale.

2. Modelul și conținutul următoarelor formulare:

a) Notificare privind renunțarea la licența de organizator sau încetarea exploatării anumitor activități de jocuri de noroc sau mijloace de joc.

b) Decizie privind verificarea îndeplinirii condițiilor prevăzute de art. 17 alin. (9^2) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea și exploatarea jocurilor de noroc și de constatare a diferenței de taxă pe care organizatorul nu o mai datorează din taxa de autorizare achitată anticipat cu bonificație 10%.

c) Situația privind verificarea sumelor încasate în conturile 55.05 „Taxe pentru jocurile de noroc pentru Comitetul Olimpic și Sportiv Român” și 55.06 „Taxe pentru jocurile de noroc pentru Comitetul Național Paralimpic”, reprezentând taxă anuală aferentă autorizației/autorizațiilor de exploatare a jocurilor de noroc, pentru Societatea……, CUI …., întocmită la data de…

M.Of. nr. 1315/24 decembrie 2024

Ordinul președintelui ANRE nr. 93/2024 privind aprobarea tarifelor și contribuțiilor bănești percepute de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei în anul 2025

M. Of. nr. 1325/30 decembrie 2024

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 154/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 196/2005 privind Fondul pentru mediu

Comentarii

O.U.G. nr. 154/2024 stabilește:

– noi contribuții din care se constituie veniturile Fondului pentru mediu: o contribuție de 2 lei/kg, (datorată pentru diferența dintre cantitățile de deșeuri de ambalaje corespunzătoare obiectivelor minime de valorificare sau incinerare în instalații de incinerare cu recuperare de energie și de valorificare prin reciclare și cantitățile de deșeuri de ambalaje care intră în instalații de reciclare și/sau instalații de valorificare), datorată de operatorii economici prevăzuți la art. 16 alin. (1) din Legea nr. 249/2015 pentru fiecare tip de material conținut în ambalaje SGR. Contribuția se plătește doar pentru cantitățile de deșeuri de ambalaje corespunzătoare ambalajelor primare nereutilizabile pe care operatorii economici nu le-au raportat, începând cu data de 1 ianuarie 2024, ca ambalaje SGR administratorului sistemului de garanție-returnare.

– noi condiții pentru contribuția datorată de către operatorii economici care introduc pe piață produse ambalate în ambalaje primare nereutilizabile prevăzute în H.G. 1.074/2021 din care se constituie veniturile Fondului pentru mediu.

– Administratorul sistemului de garanție-returnare este obligat să declare semestrial către Administrația Fondului pentru Mediu, până la data de 25 a lunii următoare semestrului de raportare, cantitățile de ambalaje/cantitățile de deșeuri de ambalaje valorificate în numele producătorilor cu care are contract în vederea îndeplinirii obligațiilor prevăzute de H.G. nr. 1.074/2021.

M. Of. nr. 1333/ 31 decembrie 2024

Hotărârea Guvernului nr. 1.709/2024 pentru modificarea și completarea H.G. nr. 1074/2021 privind stabilirea sistemului de garanție-returnare pentru ambalaje primare nereutilizabile.

ALTE REGLEMENTĂRI

M. Of. nr. 1212/3 decembrie 2024

Legea nr. 299/2024 pentru modificarea și completarea Legii societăților nr. 31/1990

Comentarii

1. Actul constitutiv al societății în nume colectiv, în comandită simplă, societății pe acțiuni sau în comandită pe acțiuni sau societății cu răspundere imitată nu mai cuprinde „după caz, acolo unde legea prevede, datele de identificare a beneficiarilor reali și a modalităților în care se exercită controlul asupra societății”.

2. În cadrul Adunării generale extraordinare, exercițiul atribuțiilor privind: (i) mutarea sediului societății, (ii) schimbarea obiectului de activitate al societății (iii) înființarea/desființarea unor sedii secundare, (iv) majorarea capitalului social poate fi delegată Consiliului de administrație, respectiv Directoratului, prin actul constitutiv sau prin hotărâre a adunării generale extraordinare a acționarilor.

Delegarea atribuțiilor privind schimbarea obiectului de activitate nu poate privi domeniul și activitatea principală a societății.

3. Consiliul de administrație poate să modifice convocatorul adunării generale după momentul publicării acestuia, în termen de cel mult 15 zile de la momentul publicării. Convocatorul modificat trebuie publicat cu îndeplinirea cerințelor prevăzute de lege și/sau de actul constitutiv pentru convocarea adunării generale, cu cel puțin 10 zile înaintea adunării generale, la data menționată în convocatorul inițial.

4. Acționarii, în persoană sau reprezentați, pot participa la adunările generale prin mijloace electronice de comunicare la distanță. Aceștia pot vota fizic, prin mijloace electronice de comunicare la distanță sau prin corespondență. Utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanță trebuie să întrunească condițiile tehnice necesare pentru identificarea participanților, pentru participarea efectivă a acestora și transmiterea deliberărilor în mod continuu, pentru exercitarea dreptului acționarilor de a se adresa adunării și pentru exprimarea votului.

M. Of. nr. 1215/3 decembrie 2024

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 137/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate și de modificare a unor acte normative, a Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 75/1999 privind activitatea de audit financiar, precum și modificarea și completarea unor acte normative

Comentarii

Prin această O.U.G. se modifică și prevederile art. X din O.U.G. nr. 107/2024 în sensul extinderii termenului de aplicare a facilităților fiscale, pentru obligațiile bugetare datorate bugetelor locale, până la 19 decembrie 2024.

M. Of. nr. 1222/5 decembrie 2024

Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 138/2024 privind modificarea și completarea unor acte normative în domeniul fiscal-bugetar, precum și pentru reglementarea altor măsuri

Comentarii

Prin această lege se modifică și prevederi din Legea contabilității cu privire la:

1. Balanța de verificare. Se introduce obligația întocmirii lunare a balanței de verificare (anterior, termenul era anual).

2. Termen depunere situații financiare/raportări contabile. Se înlocuiește termenul de 150 de zile de la încheierea exercițiului financiar cu data de 31 mai a anului următor acestuia, pentru societățile comerciale, societățile/companiile naționale, regiile autonome, institutele naționale de cercetaredezvoltare, subunitățile fără personalitate juridică din România care aparțin unor persoane juridice cu sediul în străinătate (cu excepția subunităților deschise în România de societăți rezidente în state aparținând Spațiului Economic European). La celelalte persoane juridice termenul de depunere este 30 aprilie a anului următor celui de raportare (în loc de 120 zile).

Termenele de 120, respectiv 150 de zile, rămân valabile pentru entitățile care au optat pentru un exercițiu financiar diferit de anul calendaristic. Începând cu exercițiul financiar al anului 2025, situațiile financiare/raportările contabile se depun numai în format electronic.

M. Of. nr. 1235/9 decembrie 2024

O.U.G. nr. 142/2024 pentru modificarea O.G. nr. 39/2005 privind cinematografia

M. Of. nr. 1240/10 decembrie 2024

Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 775/2024 privind aplicarea prevederilor Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 132/2024 pentru modificarea și completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal și pentru completarea Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedură fiscală, precum și pentru modificarea și completarea unor acte normative în cadrul Procedurii de anulare a unor obligații de plată datorate bugetului Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 694/2024

Comentarii

Se înlocuiește termenul de 25 noiembrie 2024 cu termenul de 19 decembrie 2024 la art. 2 alin. (1) lit. a) și c), art. 3 alin. (8) lit. b) și alin. (11), art. 4 alin. (1), alin. (3) lit. a)-c), alin. (5) și (6) și art. 6 alin. (3) din Procedura de anulare a unor obligații de plată datorate bugetului Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații, aprobată prin Decizia președintelui Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații nr. 694/2024, în conformitate cu prevederile O.U.G. nr. 132/2024.

M. Of. nr. 1292/20 decembrie 2024

Ordinul președintelui ANAF nr. 6.978/2024 privind abrogarea Ordinului vicepreședintelui ANAF nr. 6.341/2006 pentru aprobarea Normelor tehnice privind procedura simplificată de îndeplinire a formalităților vamale prevăzute pentru punerea în liberă circulație și exportul de presă, tipărituri, energie electrică și mărfuri transportate prin conducte

M. Of. nr. 1303/22 decembrie 2024

Ordinul ministrului finanțelor nr. 6.670/2024 cu privire la reglementarea unor aspecte contabile

Comentarii

Acest ordin modifică și OMFP ne. 1.802/2014, dar și OMFP nr. 2.844/2016.

I. Modificările OMFP nr. 1/802/2014 se referă la:

1. prevederile referitoare la Raportul privind durabilitatea comunicat de filială se aplică și sucursalei situate în România a unei entități reglementate de dreptul unei țări terțe.

2. modificarea denumirii conturilor 694 și 794 care devin:

– 694 – „Cheltuieli cu impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontările în cadrul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit”. În debitul contului se înregistrează valoarea impozitului pe profit/impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, datorat ca urmare a decontărilor între membrii grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit (451 și alte conturi în care urmează să se evidențieze datoriile respective).

– 794 – „Venituri din impozitul pe profit, respectiv impozitul pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, rezultat din decontările în cadrul grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit”. În creditul contului se înregistrează valoarea impozitului pe profit, respectiv a impozitului pe profit la nivelul impozitului minim pe cifra de afaceri, de recuperat în urma decontărilor între membrii grupului fiscal în domeniul impozitului pe profit (451 și alte conturi în care urmează să se evidențieze creanțele respective).

II. Modificările OMFP nr. 2.844/2016 au în vedere:

1. Societățile ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, ale căror valori mobiliare la data bilanțului nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, pot aplica în continuare prevederile OMFP nr. 2.844/2016 sau pot aplica OMFP nr. 1.802/2014. Entitățile care decid să aplice prevederile OMFP nr. nr. 1.802/2014 organizează și conduc contabilitatea în baza reglementărilor menționate, începând cu exercițiul financiar următor celui în care valorile lor mobiliare nu mai sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată.

2. Se modifică denumirea conturilor 694 și 794 – analog cu pct. 2 de la OMFP nr. 1.802/2014.

III. Acest ordin abrogă art. V din OMFP nr. 150/2015 privind modificarea și completarea Reglementărilor contabile conforme cu Standardele internaționale de raportare financiară, aplicabile societăților comerciale ale căror valori mobiliare sunt admise la tranzacționare pe o piață reglementată, aprobate prin Ordinul viceprim-ministrului, ministrul finanțelor publice, nr. 1.286/2012.

M. Of. nr. 1308/23 decembrie 2024

Legea nr. 317/2024 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 28/1999 privind obligația operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, precum și pentru modificarea art. 319 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

Comentarii

Legea nr. 317/2024 modifică O.U.G. nr. 28/1999 cu privire la următoarele aspecte:

1. Nu există obligația imprimării/ înmânării bonurilor fiscale către clienți pentru încasările realizate prin utilizarea cardurilor de credit/debit, utilizatorii clienților. Bonurile fiscale pot fi imprimate/înmânate la solicitarea clienților.

Lipsa bonului fiscal tipărit nu afectează drepturile consumatorilor prevăzute de O.G. nr. 21/1992 privind protecția consumatorilor, extrasul de cont bancar ținând locul bonului fiscal drept mijloc de probă al achiziției.

2. în cazul echipamentelor nesupravegheate de tipul automatelor comerciale ce funcționează exclusiv pe bază de plăți cu cardul, aparatul de marcat electronic fiscal nu este obligatoriu.

M. Of. nr. 1319/24 decembrie 2024

Legea nr. 332/2024 privind abilitarea Guvernului de a emite ordonanțe

Comentarii

Prin Legea nr. 332/2024 Parlamentul a abilitat Guvernul să emită ordonanțe în perioada vacanței parlamentare, inclusiv în domeniul fiscal și contabil.

M. Of. nr. 1323/30 decembrie 2024

Ordinul ministrului justiției nr. 2.938/C/2024 privind măsurile și procedurile pentru punerea în aplicare a Clasificării activităților din economia națională —CAEN Rev. 3, în ceea privește persoanele fizice și juridice supuse înregistrării în registrul comerțului, și pentru modificarea anexelor nr. 2a și 2b la Ordinul ministrului justiției nr. 5.307/C/2022 pentru aprobarea formatului formularului-tip de act constitutiv, a formatului cererii de înregistrare, a formatului, a elementelor de siguranță și a structurii certificatului de înregistrare, în formă letrică și electronică, a modelului declarației-tip pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității, a modelului certificatului constatator privind înregistrarea declarației pe propria răspundere cu privire la îndeplinirea condițiilor de funcționare/desfășurare a activității și a structurii identificatorului unic la nivel european — EUID

 

Info fiscal – Decembrie 2024 was last modified: ianuarie 9th, 2025 by Emilian Duca

PARTENERI INSTITUȚIONALI

Noutati editoriale

  • Noutati editoriale ujmag
Vezi tot

Vă recomandăm:

Rămâi la curent cu noutățile juridice

Despre autori:

Emilian Duca

Este doctor în economie și are studii juridice, este consultant fiscal, membru al Camerei Consultanților fiscali din România. Cu aproape 20 de ani de experientă în consultanță fiscală și de afaceri, atât în sectorul public cât și în companii private, participă frecvent ca lector la conferințe și seminarii pe teme economice și de fiscalitate, precum și la emisiuni TV pe teme economice.
A mai scris:

Alina Duca

Are pregătire universitară economică și juridică. Are experiență semnificativă în domeniul economic, al legislației vamale, fiscale și contabile.
A mai scris: